Luxe horloges: Rolex

Een koning onder de horloges

Als je aan luxe en kostbare horloges denkt dan denk je snel aan een merk zoals Rolex. Het merk staat ook wel bekend als de koning onder de horlogemerken. Veel beroemdheden, publieke personen en zelf pokerspelers zijn dol op dit merk en worden geregeld gezien met een horloge van Rolex om hun pols. Filmster Harrison Ford, politiek leider Martin Luther King en poker professional Bryn Kenney zijn slechts enkele namen die in het bezig zijn van dit luxe merk.

De reden waarom dit merk zo beroemd is geworden en al meer dan 100 Rolex watchjaar een sterke naamsbekendheid heeft, heeft te maken met verschillende factoren. Het merk is onder andere vaak de koploper geweest wat betreft innovativiteit. Rolex was namelijk de eerste onder de horlogemerken die uitkwam met een waterdicht model. Ook waren zij de eerste die een zelfopwindend horloge op de markt brachten en een model ontworpen waarop de datum te zien was. Naast deze innovaties heeft het merk altijd voor kwaliteit gestaan. De horloges moeten een leven meegaan, en wellicht nog langer dan dat. Vintage modellen zijn op dit moment namelijk erg in trek bij verzamelaars en investeerders omdat luxe horloges vrijwel altijd hun prijs behouden en soms wel stijgen mits ze goed zijn onderhouden.

Een vraag die velen wellicht zullen stellen is waarom een luxe horloge zo kostbaar is. In het geval van Rolex heeft dat meerdere factoren. Ze gebruiken onder andere als enige horlogemerk een speciaal soort staal dat moeilijk te bewerken is en zetten alles met de hand in elkaar. Daarnaast beschikken zij over hun eigen wetenschappelijk laboratorium naast hun research & development afdeling. Het goud in de horloges wordt ook nog eens zelf gemaakt door het merk en wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe technologie. De waterdichte modellen worden individueel getest onder water om de kwaliteit te garanderen en ook hebben zij speciale werknemers in dienst die gaan over de juwelen en diamanten die gebruikt worden in de horloges.
Tot op de dag van vandaag duurt het een jaar om een luxe horloge zoals Rolex te produceren en samen te stellen. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt voor het prijskaartje dat bij een merk zoals Rolex hoort.